Üdvözöljük a

Karácsonykor is ellenőriz a hatóság | HKIK

honlapján!

-

Kamarai rendezvények

<< 2018 Január >>
KeSzeCsüSzoVa
1234567
891011121314
15161718192021
2223
24
25262728
293031    

Karácsonykor is ellenőriz a hatóság

Szerző: Pappné Ambrus Katalin | 2017. december 5.

Ahogy minden évben, az adventi időszak beköszöntével a kisebb-nagyobb településeken, városokban megrendezésre kerülnek a karácsonyi vásárok, melyek kellemes hangulatukkal segítenek ráhangolódni az ünnepekre. A vásárokban árusító vállalkozóknak, vállalkozásoknak, több mindenre kell odafigyelniük, hogy fogyasztóvédelmi szempontból is megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak.

Különös figyelmet kell fordítaniuk a kereskedőknek/szolgáltatóknak az ártájékoztatásra a karácsonyi vásárokon. Az eladási árakat a terméken vagy a termék mellett kihelyezett ártájékoztató útján köteles feltüntetni az eladó. Ezen belül kapcsolódnak az ártájékoztatáshoz bizonyos, elkerülendő kereskedelmi gyakorlatok, ilyen a feltüntetettnél magasabb eladási ár felszámítása a kereskedő részéről, de ilyen eset az is, ha egy kedvezményes értékesítésnél (például két terméket fizet a vásárló, és a harmadikat ingyenesen, ajándékba kapja) nem valósul meg a kedvezmény.

 

Fokozott figyelmet kell fordítani az értékesítésnél használt mérőeszközök (mérlegek, mérőpoharak) hitelességére. Elsősorban italok - például forralt bor - kimérése vonatkozásában ügyelni szükséges arra, hogy megfelelő mennyiséget mérjen ki a kereskedő, ne a kért mennyiségnél kevesebbet, de a fenyőfákat árusító vállalkozóknak is hiteles mérőeszközt kell alkalmazniuk a fák méretének meghatározásakor.
Minden esetben adják át a vásárlónak a nyugtát, ami a megvásárolt termék hibája esetén a szavatossági jogok érvényesítéséhez elengedhetetlen. Amennyiben jótállási kötelezettség alá eső új tartós fogyasztási cikkeket (jellemzően 10 000 forint eladási ár feletti termékeket, például ékszereket, műszaki cikkeket stb.) értékesítenek, jótállási jegyátadása is szükséges.

 

Továbbá fontos, hogy a karácsonyi vásár keretében az értékesítés nem üzletekben történik, hanem jellemzően standoknál, árusítóhelyeknél un. kitelepüléssel. A panaszkezelés tekintetében ezért nem szükséges vásárlók könyvét kihelyezni, hanem a vállalkozás adatairól (a kereskedő nevéről, székhelyéről) és a panaszügyintézés helyéről kell tájékoztatást adni - legegyszerűbben egy jól látható tájékoztató táblán, és a szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, szükség szerint orvosolni kell.
Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, annak egy példányát a vásárlónak átadni. A jegyzőkönyv a továbbiakban a fogyasztó írásbeli panaszaként kezelendő, arra harminc napon belül írásban, érdemben választ kell adni, és intézkedni annak közlése iránt.

 

Az utóbbi évek tapasztalatai kapcsán a leggyakoribb hiányosságoknak az árfeltüntetés elmulasztása, a hiteles mérőeszköz hiánya, valamint csomagolóanyag belemérése számított. A fogyasztóvédelmi hatóság elsődleges célja az ellenőrzéssel a megelőzés, nem a szankció alkalmazása.

 

A fogyasztóvédelmi hatóság mellett a NAV szakemberei az operatív ellenőrzésekkor elsősorban azt vizsgálják, hogy a kereskedők, szolgáltatók adnak-e szabályos számlát, nyugtát, online pénztárgépeiket megfelelően használják-e, a vállalkozások bejelentik-e alkalmazottaikat. Emellett fokozott figyelmet fordítanak majd az online pénztárgép használatára kötelezett kör ellenőrzésére, valamint az áruk eredetének vizsgálatára.