Robotika terület

Nemzetközi Tapasztalatok Megosztása a Tanulási Eredményekről

S.I.E.L.O.

Robotika terület Ausztria, Bécs

Az egy hetes tanulmányút során a résztvevők megismerkedhettek az ország képzési, szakképzési, továbbképzési struktúrájával. A rendszer felépítését, működését az Osztrák Kereskedelmi Kamara előadásán keresztül ismertette, mely során szembesülhettek azzal a ténnyel, hogy az unió összes tagországa küzd a szakemberek utánpótlásának hiányával.

A szakmát tanulni vágyóknak két lehetőségük van szakmát tanulni:

  1. Duális képzési rendszer: ahol a szakképzés és az iskolai oktatás egyszerre történik. A diákok a tanév 80%-át egy a képzésben részt vevő cégnél töltik, 20%-át pedig az oktatási intézményben.
  2. HTL képzési rendszer: olyan magasabb szintű műszaki intézmények, melyek felszereltségükkel biztosítani tudják a szakma elsajátítását a teljes tanévben.

Az intézmények felszereltségét, az oktatásuk felépítését mutatta meg két elektrotechnikai és mechatronikai szakképző iskola. A magas felszereltségű tanműhelyeken bepillantást nyerhettek, hogy hogyan is zajlik a szakmák oktatása. A műhely tartalmazta mindazokat a berendezéseket, szerszámokat, szoftvereket, terepi eszközöket melyekkel majdan a munkája során találkozhat a fiatal. Olyan erős alapokat kapnak a diákok, mellyel az elhelyezkedésük szinte gondtalan, és van mire építeniük.

A további napokban elsősorban olyan céglátogatások következtek, amelyek részt vesznek a duális képzésben.

Hargassner

9 kW-tól 12 MW teljesítményig terjedő pellet és faapríték kazánok gyártásával foglalkoznak. Több diákot alkalmaznak, és igyekeznek is megtartani őket. Gépesített, automatizált, robotizált gyártó cég. Egyszerűen lenyűgöző látványt nyújtott a kiszolgáló személyzet nélküli gyártósor, automata adagolású megmunkáló gépek, élhajlító és hegesztő robotok, önműködő elektromos targoncák.

Hoerbiger   

Kompresszorok, turbinák, gázmotorok kulcselemeit, mint szelepek, vezérlők, hengerfej egységek gyártását végzik. Szintén több diákot foglalkoztatnak. A jellemző termékek kerültek bemutatásra, teszt laboron és tanműhelyeken keresztül.

Schmachtl

A rövid cégbemutatót követően a résztvevők kipróbálhatták az iparban elterjedt Universal Robotokat. A társaságot két csoportra bontva nyílt lehetőség egy-egy robot kialakításával, működésével, programozásával megismerkedni. A robot alapvető funkciói a felhasználó barát szoftvernek köszönhetően hamar elsajátítható, így egy alapvető pick and place program készítése minimális előadói segítséggel hamar elkészíthető volt.

ÖBB

Osztrák Szövetségi Vasút. A legnagyobb létszámmal foglalkoztat tanulókat. Hatalmas oktató központtal rendelkezik.

Kutatók éjszakája  

Pénteken 17 órától kezdődött a két évente megrendezésre kerülő kutatók éjszakája. A kutatók több számos témában mutatták be eredményeiket. Mivel a műszaki területről több ágáról voltak jelen a résztvevők, így számukra a legizgalmasabb a Bécsi Műszaki Egyetem kísérleti gyára volt, amit az Ipar 4.0 mintájára alakítottak ki. Több példán keresztül mutatja be, hogyan működik az intelligens termelés, hogyan végzik a kutatást, a tesztelést és a tanítást. Az ipari termelés egyre bonyolultabbá válik (ezáltal), így a gyártás több, mint egy gép beállítása és a zöld gomb megnyomása. A termelés minden területét hálózatba kapcsolják és összehangolják egymással az információs technológia szempontjából. Így igyekeznek kifejleszteni az optimális gyártási technikát, ami segíti a minél hatékonyabb termelést, együttműködést a robotok (kobotok) és dolgozók számára.

A tanulmányút nem csak a tanulásról szólt, hanem lehetőség nyílt városnézésre is, ahol több nevezeteséget megtekinthettek az utazók.