2024. december 13-án lép hatályba az EU 2023/988-as Általános Termékbiztonsági Rendelete, amely az online piacterekre is számos konkrét kötelezettséget ír elő, annak érdekében, hogy nagyobb felelősséget vállaljanak a veszélyes termékek online értékesítésének a kezelésében. Kire vonatkoznak az új szabályok? Hogyan tudunk megfelelni? Milyen intézkedéseket kell bevezetni? Hogyan zajlanak a piacfelügyeleti eljárások?
Előadó dr. Tóth Gábor osztályvezető, Budapest Főváros Kormányhivatala, Fogyasztóvédelmi Főosztály, Fogyasztóvédelmi Osztály
Időpont: 2024. december 9. (hétfő) 14:00-15:30
Helyszín: Teams Webinar az alábbi linkre kattintva:
Kérjük kérdéseiket az esemény előtt emailben a fogyasztovedelem@bkik.hu címre küldjék meg.
A Webinar alatt szintén lesz lehetőség a kérdezésre a chat funkció használatával.
MI A RENDELET CÉLJA?
- A rendelet magas szintű fogyasztóvédelmet és egyenlő versenyfeltételeket biztosít a vállalkozások számára, ezáltal javítva az Európai Unió (EU) belső piacának működését.
- Ezt úgy éri el, hogy felváltja a jelenlegi általános termékbiztonsági irányelvet és az élelmiszernek látszó termékekről szóló irányelvet, amelyek garantálják mind az offline, mind az online értékesített fogyasztási cikkek biztonságát.
Főbb szempontok
A rendelet:
- azokra az új, használt, megjavított vagy felújított termékekre vonatkozik:
- amelyeket értékesítés, fogyasztás vagy használat céljára rendelkezésre bocsátanak („forgalmaznak vagy forgalomba hoznak”) az EU-ban, ingyenesen vagy ellenérték fejében, és amelyekre egyéb uniós termékbiztonsági jogszabályok nem vonatkoznak,
- amelyek különleges uniós biztonsági követelmények hatálya alá tartoznak, kizárólag azon kockázatok és szempontok tekintetében, amelyek nem tartoznak az említett követelmények hatálya alá;
- a fogyasztóknak az EU-ban valamennyi értékesítési csatornán keresztül kínált termékekre vonatkozik;
- nem alkalmazandó a következőkre:
- emberi vagy állatgyógyászati célra használt gyógyszerek,
- élelmiszer és takarmány,
- élő növények és állatok, géntechnológiával módosított szervezetek és zárt rendszerben felhasznált, géntechnológiával módosított mikroorganizmusok,
- állati melléktermékek és származó termékek,
- növényvédő szerek,
- szolgáltató által üzemeltetett közlekedési eszközök,
- olyan légi járművek, amelyek tervezése, gyártása, karbantartása és üzemben tartása alacsony kockázatot jelent,
- régiségek,
- azok a termékek, amelyeken világosan fel van tüntetve, hogy használat előtt meg kell javítani vagy fel kell újítani.
E rendelet meghatározza az érintett gazdasági szereplők* és az online piactereket üzemeltető szolgáltatók kötelezettségeit, valamint egyértelműsíti a piacfelügyeleti szabályokat és a nemzeti hatóságok hatásköreit. Szorosan kapcsolódik más vonatkozó uniós jogszabályokhoz, például a piacfelügyeleti rendelethez és a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályhoz.
Ezt a rendeletet az elővigyázatosság elvének kellő figyelembevételével valamennyi érintett szereplőnek végre kell hajtani.
Biztonsági követelmények
A gazdasági szereplők kizárólag biztonságos termékeket hozhatnak forgalomba vagy forgalmazhatnak az uniós piacon (általános biztonsági követelmények).
- A termékek biztonságát értékelni kell, különösen a következő kritériumok figyelembevételével:
- a termék jellemzői, beleértve annak tervezését, műszaki jellemzőit, összetételét, csomagolását, valamint a vonatkozó utasításokat;
- a termék más termékekre gyakorolt hatása;
- a termék kiszerelése, a címkézés, minden figyelmeztetés és biztonsági utasítás, valamint információ;
- a terméket használó fogyasztók kategóriái;
- a termék megjelenése, különösen az élelmiszernek látszó termékek vagy a gyermekek számára vonzó termékek aspektusai;
- a kiberbiztonsági jellemzők, valamint a termék bármely folyamatosan változó, öntanuló és prediktív funkciói.
- Ez a rendelet azokról az esetekről is rendelkezik, amikor vélelmezni kell, hogy valamely termék biztonságos. Ilyen eseteknek minősülnek többek között az Európai Unió Hivatalos Lapjában hivatkozott, vonatkozó európai szabványoknak megfelelő termékek.
- Egy termék biztonságosságának értékelése során figyelembe vehetők továbbá a nemzeti és nemzetközi szabványok, az önkéntes tanúsítási rendszerek, a helyes gyakorlatra vonatkozó magatartási kódexek és az észszerű fogyasztói elvárások.
A nem biztonságos termékekre vonatkozó információk
- Azon terméket, amelyet az egyik uniós tagállamban veszélyesnek ítéltek, a többi tagállamban szintén veszélyesnek kell tekinteni.
- Egy termék visszahívása esetén az információkat egyértelmű és részletes megfogalmazással kell a nyilvánosság rendelkezésére bocsátani, a fogyasztók számára pedig hatékony, költségmentes és kellő időben történő jogorvoslatot kell biztosítani.
- A veszélyes termékekre vonatkozó információkat általában a Safety Gate portálon keresztül kell nyilvánosságra hozni.
Az EU-ban lévő felelős gazdasági szereplőre vonatkozó kötelezettség
A rendeletben szereplő valamennyi termék vonatkozásában biztosítani kell, hogy legyen az EU-n belül egy olyan felelős gazdasági szereplő (uniós gyártó, importőr, meghatalmazott képviselő vagy logisztikai szolgáltató), akit vagy amelyet az ilyen termékek biztonságával kapcsolatos feladatokkal megbíznak.
A gyártók főbb kötelezettségei:
- annak biztosítása, hogy a termékeket a biztonsági követelményeknek megfelelően tervezték;
- belső kockázatelemzések elvégzése, valamint műszaki dokumentáció készítése;
- haladéktalan intézkedés, valamint a fogyasztók és a nemzeti hatóságok tájékoztatása a Safety Business Gateway-en keresztül, amennyiben úgy vélik, hogy egy adott termék veszélyes a piacon;
- a balesetekre vonatkozó információk megosztása;
- a lényeges termékbiztonsági és nyomonkövethetőségi információk biztosítása a termékeken és a csomagolásukon;
- elérhetőség biztosítása az esetleges panaszok fogadása, azok kivizsgálása, valamint a beérkező panaszok belső nyilvántartásának vezetése céljából.
A gyártók a kötelezettségeik ellátására meghatalmazott képviselőt jelölhetnek ki.
Az importőrök főbb kötelezettségei:
- annak biztosítása, hogy a termékek megfeleljenek a rendelet általános biztonsági követelményének, megtagadva azok forgalomba hozatalát, amelyekről úgy vélik, hogy nem felelnek meg ennek a követelménynek;
- elérhetőségi adataik feltüntetése a termékeken, annak ellenőrzése, hogy a termékekhez egyértelmű utasításokat és biztonsági információkat mellékeltek;
- a gondozásban levő tételekért történő felelősségvállalás a szállítás és tárolás során;
- a gyártók és a nemzeti piacfelügyeleti hatóságok tájékoztatása a Safety Business Gateway-en keresztül, ha úgy vélik, hogy veszélyes termék van a piacon, valamint a nyilvánosság értesítése.
A forgalmazók főbb kötelezettségei:
- annak biztosítása, hogy a gyártók és adott esetben az importőrök eleget tegyenek a rendelet követelményeinek, megtagadva azon termékeik forgalomba hozatalát, amelyekről úgy vélik, hogy nem felelnek meg e követelményeknek;
- a gyártók, az importőrök és a nemzeti piacfelügyeleti hatóságok tájékoztatása a Safety Business Gateway-en keresztül, ha úgy vélik, hogy veszélyes termék van a piacon, valamint a megfelelő intézkedésekről való gondoskodás.
A gazdasági szereplők horizontális kötelezettségei:
- a rendeletnek való megfelelést célzó, termékbiztonságra irányuló belső folyamatok kialakítása;
- a piacfelügyeleti hatóságokkal való együttműködés bármely általuk forgalomba hozott termékkel kapcsolatos kockázatok megszüntetése vagy enyhítése érdekében;
- a hatóságok kérésére konkrét termékinformációk megadása (kockázatok, panaszok, korrekciós intézkedések) 10 év vonatkozásában, illetve 6 év vonatkozásában az ellátási lánc nyomonkövethetőségére vonatkozó információk biztosítása;
- a hatóságok tájékoztatása a termék által okozott balesetekről;
- adatok szolgáltatása egy az Európai Bizottság által az olyan termékek adatainak tárolása céljából esetlegesen létrehozott nyomonkövethetőségi rendszer számára, amelyek a közegészségre és a közbiztonságra várhatóan súlyos veszélyt jelentenek;
- valamennyi érintett fogyasztó közvetlen módon történő értesítése a biztonsági okokból történő termékvisszahívásokról és a biztonsági figyelmeztetésekről, termékvisszahívások esetén a kötelező visszahívási értesítési sablon alkalmazásával;
- a termék visszahívásakor a fogyasztók számára legalább a következő két jogorvoslati lehetőség biztosítása: a termék javítása vagy cseréje, vagy a visszahívott termék értékének megfelelő visszatérítés;
- a távértékesítésre vonatkozó egyedi szabályok betartása – a szerződéskötést megelőző termékajánlat részeként – a gyártó vagy annak képviselője adatainak megadásával, a termék egyértelmű leírásával, valamint minden vonatkozó figyelmeztetéssel, illetve biztonsági információval, ahogy az egy hagyományos vásárlás során is történik.
Az online piactereket üzemeltető szolgáltatók termékbiztonsággal kapcsolatos sajátos kötelezettségei
A következő termékspecifikus kötelezettségek alapulnak a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály horizontális követelményein:
- két egyedüli kapcsolattartó pont kialakítása a termékbiztonsági kérdésekkel kapcsolatos közvetlen kommunikáció céljából: egy a piacfelügyeleti hatóságok és egy a nyilvánosság számára;
- regisztráció a Safety Gate portálon;
- belső termékbiztonsági eljárások bevezetése;
- annak biztosítása, hogy a termékeket ismertető oldalakat kizárólag akkor tehessék közzé, ha az érintett kereskedő gondoskodott a termékbiztonsággal és nyomonkövethetőséggel kapcsolatos minimális tájékoztatásról (tervezési megfelelőség kötelezettsége);
- a kínált termékek biztonságosságának különféle nyilvános adatbázisok alkalmazásával – többek között a Safety Gate portálon keresztül – végzett automatizált szúrópróbaszerű ellenőrzése;
- a kormányzati utasításokra és a harmadik felek értesítéseire rövid határidőn belül történő reagálás, valamint a levett termékismertető oldalak újramegjelenésének megakadályozása;
- megfelelő és időszerű tájékoztatásnyújtás a fogyasztók számára valamely termék visszahívásakor oly módon, hogy közvetlenül felveszik a kapcsolatot az oldalukon az adott terméket megvásárló ügyfelekkel, és részletes tájékoztatást tesznek közzé honlapjukon;
- termékvisszahívás vagy baleset esetén az érintett gazdasági szereplő tájékoztatása, valamint a piacfelügyeleti hatóságokkal való együttműködés.
Piacfelügyelet és végrehajtás
- Az uniós termékbiztonsági szabályok végrehajtása a nemzeti piacfelügyeleti hatóságok hatáskörébe tartozik.
- Az e rendelet és az (EU) 2019/1020 rendelet (a piacfelügyeletről szóló rendelet) szerinti piacfelügyeletet a lehetséges mértékben összehangolták.
- Veszélyes termék azonosítása esetén a hatóságok információt kérhetnek a gyártótól más, ugyanazon eljárással előállított, ugyanazokat az összetevőket tartalmazó vagy ugyanazon gyártási tétel részét képező termékekről.
- A tagállamoknak hatékony, arányos és visszatartó erejű szankciókat kell meghatározniuk a rendelet megsértésével szemben.
A nemzeti hatóságok fogyasztóbiztonsági hálózata, amelynek koordinálását a Bizottság végzi:
- elősegíti az információk, a szakértelem, a bevált gyakorlatok rendszeres cseréjét és a termékbiztonság érvényesítését;
- közös felügyeleti és vizsgálati projekteket szervez;
- javítja az uniós együttműködést a veszélyes termékek felkutatása, forgalomból történő kivonása és visszahívása terén.
A piacfelügyeleti hatóságok:
- együttműködhetnek más kollégákkal és gazdasági szereplőkkel vagy fogyasztói szervezetekkel a közegészség és a közbiztonság biztosítása érdekében, meghatározott termékkategóriák tekintetében;
- a rendeletnek való megfelelés céljából egyidejű összehangolt ellenőrzési intézkedéseket („összehangolt ellenőrzéseket”) hajtanak végre a termékekkel kapcsolatban.
A Bizottság:
- fejleszti, korszerűsíti és fenntartja az uniós biztonsági riasztórendszert, amelyet a nem élelmiszer jellegű veszélyes termékek ellen hozott nemzeti intézkedésekkel kapcsolatos információk cseréjére használnak (Safety Gate);
- egy internetes portált (Safety Business Gateway, termékbiztonsági bejelentő modul) tart fenn a gazdasági szereplők és az online piacterek értékesítői számára, amely tájékoztatja a piacfelügyeleti hatóságokat és a nyilvánosságot a potenciálisan veszélyes termékekről;
- működteti a Safety Gate portált, amely a nyilvánosság számára ingyenes tájékoztatást nyújt az azonosított kockázatokról;
- együttműködhet nem uniós országokkal és nemzetközi szervezetekkel a termékek általános biztonságának javítása érdekében, többek között a veszélyes termékekkel kapcsolatos információcsere révén;
- számos értékelő jelentést készít a rendelet végrehajtásáról;
- hatáskörébe tartozik és feladata bizonyos végrehajtási jogi aktusok és felhatalmazáson alapuló jogi aktusok elfogadása.
A rendelet módosítja az 1025/2012/EU rendeletet (lásd az összefoglalót) és az (EU) 2020/1828 irányelvet (lásd az összefoglalót), valamint hatályon kívül helyezi a 87/357/EGK (lásd az összefoglalót) és a 2001/95/EK (lásd az összefoglalót) irányelveket.
MIKORTÓL ALKALMAZANDÓ A RENDELET?
A rendelet 2024. december 13. óta hatályos.
HÁTTÉR
A rendelet hatályon kívül helyezi a 2001. évi általános termékbiztonsági irányelvet és új uniós általános termékbiztonsági keretet biztosít, hogy lépést lehessen tartani a digitalizáció, valamint a növekvő számú online értékesített áruk és termékek jelentette kihívásokkal.
Forrás: https://eur-lex.europa.eu/