1962-ben kezdte egy hevesaranyosi szövetkezeti vegyesboltban kereskedői pályáját, és a mai napig aktív üzletember a Hossó Abc tulajdonosa Hossó Antal. Mindig képes megújulni, pozitív és derülátó lenni. 2023. december 1-jén a Magyar Vállalkozók Napja ünnepségen vehette át az „Év vállalkozója díj” kitüntetést Varga Mihály pénzügyminisztertől és Eppel János, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) elnökétől.
Kellemes emlékként gondol vissza a több, mint 60 évvel ezelőtti iskolásévekre Hossó Antal, aki Egerben és Tokajban is elsajátíthatta a kereskedő szakma elméletének minden csínját-bínját, miközben a szakma gyakorlati szépségeit családi támogatás mellett egy hevesaranyosi vegyesboltban és italboltban tapasztalhatta meg. Fantasztikus tanárai voltak, akik motiváló és szemleletes órákon adták át tudásukat. Tokaj egy valóságos csoda volt – állítja.
Már tanulóként kiemelkedett szorgalmával, így nem is meglepő, hogy 1965. július 25-én jól megfelelt minősítésű vegyesbolti eladó bizonyítvánnyal került ki az iskolapadból. Alig három évnek kellett eltelnie és boltvezetői pozícióba nevezték ki a hevesaranyosi szövetkezeti boltba. Hossó úr a munka mellett is a folyamatos fejlődési lehetőséget kereste. A katonaszolgálat szakította félbe közgazdasági technikumi tanulmányait az egri Gárdonyi Géza Gimnáziumban, melynek befejezése után 1972-től az Áfész egri köszpontjában kezdett el dolgozni.
Teljesítménye oly mértékben kimagaslott, hogy 33 évesen a munkaérem bronz fokozatát vehette át Losonczi Páltól az Elnöki Tanács elnökétől. Szorgalom és alázat – ez áll rajta. Egyesek irigykedve nézték az elismerést, még mások felfigyeltek kimagasló eredményeire.
Tóni bácsi elmondta, hogy sikerének titka abban rejlett, hogy felismerte, hogy a fizetőképes kereslet nem volt arányban a boltok kínálatával. Az embereknek volt pénze, de a polcokan szegényes volt az áruválaszték.
Ezért új beszállítókat keresett. A megyehatáron túlról hozott vegyi árut és füszért készletet.
A család volt az első, a karrierépítés csak másodlagos. Ezen elvek mentén folyamatos továbbképzések következtek: 1982-ben, majd 87-ben Áfész vezetői képzésen vett részt.
Az Egri Áfész Baktai úti üzletének vezetésével már a kereskedelemi szakma országos elismerését is kivívta magának.
1986-ban Harmati László az Egri Áfész elnöke, azzal a feltétellel ajánlotta fel neki az áruházvezetői pozíciót, hogy 2 év alatt el kell érnie, hogy az legyen a város legnagyobb forgalmát bonyolító bolt. A feltételt egy év alatt teljesítette.
Majd egy újabb kihívás következett. A megye legnagyobb forgalmát hozó bolt címét kellett megugrani, ami akkoriban a hatvani buszmegállónál helyezkedett el. Ezt a kihívást is teljesítette, melyet már az országos lapok is publikáltak.
A siker titka az volt, hogy míg más boltvezetők csak a helyi termékekkel töltötték fel a polcokat, addig Hossó úr különlegességeket kínált.
Az elismerés szerencsére újabb beszállítókat és kapcsolatokat hozott. Például a Zalahús üzletkötője maga tett felajánlást az egri szállításra. Tóni bácsi egy fuvaros vállalkozó 5 tonnás IFA tehergépkocsijával hozta az árut Szombathelyről, Győrből, a Balaton Füszérttől, a Nyíregyházi konzervgyárból, Nagykőrösről, Kecskemétről, Szegedről a Picktől és a paprika feldolgozóból, de még déligyümölcsöt is tudott beszerezni.
Egy idő után már a szállítók keresték alkalmi ajánlatokkal.
Ő volt az első boltos Egerben, ahol Tetra Pack csomagolású Parmalat tejet és Sió dobozos gyümölcslét lehetett kapni.
A vásárlók fogékonyak voltak az új termékekre és a különlegességekre. A folyamatosan jött siker és a vásárlók megbecsülése minden esti fáradalmat megért.
A Hossó ÁBC
Bátorság és pénz kellett ahhoz, hogy a saját ura lehessen. A 1990 októberében lett vállalkozó Hossó Antal, amikor a privatizációt követően úgy tudta megvenni a Katona téri bolt üzemeltetését, hogy az egész árukészletet fel kellett vásárolnia az Áfésztól. Ennek a beszerzési értéke 8 800 000 Ft volt. A bankok nem adta hitelt, így Harmati Lászlónak köszönhetően tudta megvásárolni az árut.
Szerencsére a korábbi boltvezetői tapasztalatokat bevetve, rövid idő alatt sikerült visszafizetni a kölcsönt. A szállítók jól ismerték Tóni bácsit, szavahihető emberként megengedték neki, hogy átutalásos számla után fizessen, melynek akkor akár több hónap is lehetett a fizetési határideje. Így a Törley szeptemberben átadta a pezsgőket, amit elég volt szilveszter után kifizetni, csakúgy, mint a mécseseket mindenszentek után.
Családi vállalkozás
A bevételt vissza tudták forgatni és folyamatosan fejlődni.
A befektetett munka meghozta a gyümölcsét, és sikerült megvásárolni Egerben a Katona téri Hossó Ábc alsó szintjét, majd évekkel később a többit is.
Felépítettek egy olyan üzletet, ahol a család minden tagjának jutott szerep. A Kft. igazi családi vállalkozásként működik a kétezres évek elejétől. Mindkét gyereke itt dolgozik: Hossó Anita a pénzügyes, Hossó Zsolt a cégvezető, a vő, Szecskó Attila a beszerzést irányítja, és már az unoka is besegít az informatikai rendszer fejlesztésébe.
Társadalmi szerepvállalás
A vadászat Tóni bácsi hobbija, ahol szintén aktív szerepet vállalt. Már 1979-től a vadgazdálkodás területén is folyamatosan képezte magát. Így tudott több pozíciót betölteni a vadásztársaságban.
A fia, Zsolt, Hevesaranyoson focizott. A csapat szponzorációjának köszönhetően a minőségi edzések meghozták a sportsikereket. Nem csak pénzzel, de a bajnokság idején közös étkezések megszervezésével is segítették a közösség összetartozását.
Hossó Antal a Heves Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara önkéntes tagja, aki szinte az alapítástól aktív közreműködője a vállalkozói ökoszisztéma formálásának. Több, mint 200 tanuló képzésében vett részt az elmúlt közel 30 évben.
Nem csak a vevők, de a szakma is elismerte az erőfeszítéseket. Folyamatosak voltak a megyei és az országos kitüntetések: 2006-ban az év vállalkozója lett, 2008-ban a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Heves megyei szakképzésért díjat adományozott, 2009-ben Pro Agria – Eger Város Gazdaságáért elismerést, 2008-ban pedig a Gazdasági Minisztériumtól az európai kereskedelem napja alkalmából Klauzál Gábor Elismerő Oklevelet vehetett át a kereskedelem érdekében végzett kiemelkedően eredményes tevékenysége elismeréseként.
Kihívások
A változást a multicégek megjelenése jelentette, hiszen ezt a fajta konkurenciát még nem ismerték a magyar boltosok. Tanulni és tapasztalni kellett. Begyűjteni a jó gyakorlatokat, felmérni a multik árukínálatát és megtalálni a piaci rést, hogy fenn tudjanak maradni.
Tóni bácsi rájött, hogy a nagy láncok nem fektetnek elég nagy hangsúlyt a napi termékek választékába, kínálópultba. Így erre álltak rá a vevők megtartása érdekében. Az egri bolt alkalmazottai hiánykönyvet vezettek, amibe felírták azokat a termékeket, amiket a vevők kerestek. És beszerezték.
Sőt, minden dolgozónak megvolt a reszortja, amiért felelt. Az eladóknak is érdeke volt, hogy bővítsék az árukínálatot, így még a nyaralások alatt is azt jegyzetelték, milyen új szállítót lehetne felkeresni. Ez a vevők és a munkaerő megtartás szempontjából is kiemelkedő teljesítmény volt. Mindenki munkája fontos és megbecsült.
Emellett az egri bolt felzárkózott a multik belső teréhez. Modern lámpák, hűtők, kirakat és polcrendszer kialakítása kezdődött meg. A vonalkód bevezetése nem csak a modernizációt, de a pontos statisztikák kinyerését is támogatta.
Így is elkerülhetetlen volt, hogy az új multinacionális láncok átcsábítsák a vásárlókat.
Szintén forgalomcsökkenést hozott a Széchenyi utcai kórház megszűnése és 2008-ban az Agria Park megnyitása.
Nehéz folyton talpra állni és megújulni. A covid alatt bevezették a házhozszállítást, melyet még most is vállalnak.
Az energiaáremelés következtében egyik hónapról a másikra négyszeresére emelkedett a bolt villanyszámlája. Ennek hatására energetikai felújításba, szigetelésbe, hűtőcserébe majd napelemes beruházásba kezdtek.
A hatósági áras termékek náluk is hatalmas veszteséget okoztak. A kristálycukron 300 Ft az olajon 500 forint, a csirkemellen havi fél millió forint veszteségük volt, amit senki nem kompenzált.
Az energia ára emelkedett és a bérek is, amivel nehéz versenyben maradni.
A dolgozók képzésére mindig nagy hangsúlyt fektettek. Sajnos a kereskedelmet sújtó szakképzett, minőségi munkaerőhiányt a Hossó Abc is megérzi. Szeretnék a jó képességű tanulóikat megtartani, de nehéz őket motiválni, a munkát megszerettetni. A feladat stresszes, a vásárlók türelmetlenek. Pedig a kommunikáció fontos, a személyes kapcsolat elengedhetetlen. A boltban a családias hangulat megteremtésére törekednek úgy, hogy közben a vevők minden igényét kielégítsék. Bármit beszereznek, amit a vásárlók keresnek. A csemegepultból az árukat megkóstoltatják, a húsokat konyhakészen adják át.
Náluk mindig a vevő van a középpontban.
Jövő
Hossó Antal már 15 éve nyugdíjas, mégis minden nap bemegy a boltba, mert még van feladata. 24 munkavállaló beosztását, szabadságát kezeli.
Ő felel a húsok beszerzéséért. Az évtizedes szakmai kapcsolatokat ápolni kell, hiszen a különleges ajánlatok sokszor csak neki szólnak.
Ezen felül még mindig folyamatosan keresi az új magyar beszállítókat, akik olyan terméket kínálnak, ami más egri üzletben nincs.
Rendszeresen végigmegy a bolton, reszortok szerint kikérdezi a felelősöket, rendben ment-e minden, mit kerestek legtöbben, van-e olyan áru, ami nem jött meg.
Vérbeli kereskedő vállalkozó, akinél mindig a vevő az első.
Hossó Antal folyamatosan a kompromisszumot keresi.
Hálás vagyok Harmati Lászlónak, hogy rábeszélt arra, hogy legyek vállalkozó – mondja.
Majd így zárja a beszélgetésünket:
„Nem vagyok nagy ember, nem vagyok gazdag, de büszke vagyok arra, hogy honnan indultam el. Mindent tisztességes munkával értem el. Volt, hogy el voltam keseredve, és nehéz volt átlendülni a nehézségeken, de mindent örömmel csináltam.”