A Heves Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében az Európai Unió ERASMUS+ program által finanszírozott nemzetközi mobilitási projekt keretében 3 szakmai tanulmányút valósult meg a 2023-2024-es projekt időszakban.

A projekt bemutatása
Kamaránk egyik fontos feladata a szakképzés, a felnőttképzés, a mesterképzés és az ahhoz kapcsolódó hatósági feladatok elvégzése. A 2023. évben elnyert ERASMUS+ akkreditációnk keretén belül 5 éven keresztül évente 45 fő szakmai utazását tesszük lehetővé, ahol elsődleges célkitűzésünk a szakmai oktatás minőségének fejlesztése.

Az iskolai rendszerű oktatás és a munkaerő-piaci igények összehangolása hosszútávú és összetett feladat. Az azonban egyértelmű, hogy a szakmai oktatás szereplőinek összehangolt munkájára van szükség a kívánt fejlesztési feladatok elvégzéséhez. A tanulmányút segítséget nyújt az iskolai és vállalati szereplőknek, hogy megismerjenek egy jól működő oktatási struktúrát, amelyből implementálni tudták a jó gyakorlatokat. Célunk elérésének érdekében a gyakorlati oktatók komplex tudást szereznek a tanulási eredmény alapon szervezett gyakorlatokkal kapcsolatban.

 

A célcsoportunk 2023/24 évben az építőipar, a könnyűipar és a vendéglátás szakterületein tevékenykedő oktatók köre. Olyan szakemberek, akik jelenleg a szakmai oktatás gyakorlatában vállalnak szerepet iskolai vagy vállalati oldalon, legyen az iskolarendszerű képzés, vagy mesterképzés.

A résztvevők minden szakterületen egy felkészítés keretében ismerkedtek meg az MKKR deszkriptoraival és a tanulási eredményekkel. Egy ECVET szakértő segítségével áttekintették a területükhöz kapcsolódó szakképzési dokumentumokat és kidolgoztak egy megfigyelési szempontrendszert a tanulmányút időtartamára A korábbi tanulmányutak szervezési tapasztalatait felhasználva igyekszünk racionalizálni a megvalósításra fordított anyagi és személyi forrásokat.

A szakemberek az alábbi helyszíneken tettek látogatást az egy hetes időtartamban a projekt során:

• 2023. szeptember 17-23. között az építőipar szakemberei Ausztriába Bécs környékére utaztak a helyi szakképzési gyakorlat feltérképezése érdekében az IFA-INTERNATIONALER FACHKRÄFTEAUSTAUSCH koordinálásával. Részletes beszámoló IDE kattintva érhető el.

• 2023. október 15-21. között a könnyűipar szakmacsoport oktatói és szakemberei Olaszországba, Milano környékére utaztak a WOOP srl. koordinálásával, hogy tanulmányozzák a szakmai oktatást. Részletes beszámoló IDE kattintva érhető el.

• 2024. április 21-27. között a vendéglátás szakmacsoport szakemberei Cesenatico-ba látogattak, hogy megfigyeljék az olasz szakmai oktatási és gyakorlati rendszer működését a WOOP srl. közreműködésével. Részletes beszámoló IDE kattintva érhető el.

A program elsősorban az utazók szakmai és módszertani ismereteit kívánta bővíteni egy-egy speciális szakterületen, valamint nagyban hozzájárult az élethosszig tartó tanuláshoz. A résztvevő szakoktatók a megszerzett tapasztalatokat megosztották munkatársaikkal, képző intézményekkel, ezáltal a kedvező hatás multiplikálódott. Mindemellett természetesen saját tanulóik képzésébe is beépítették az ismereteket. A projekt eredményei rövidtávon, közvetlen hatással vannak minden résztvevő oktatási tevékenységére. Egyértelmű felismerések születtek arról, hogy a tanulási eredmény alapon szervezett oktatás megvalósítható a hazai szakmai oktatási rendszerben. Egyes elemei pedig azonnal beépíthetők a mindennapi munkába a résztvevő gyakorlati oktatók szerint. Ezen beépülések hosszútávon is kifejtik minőségfejlesztő hatásukat. Az utazás során szerzett ismeretek és tapasztalatok várhatóan pozitív hatással lesznek az oktató-diák kapcsolatra.

A tanulási eredmények megfogalmazása elősegíti a szakmai feladatok tervezését és megfogalmazását. A megfelelően átgondolt feladatok illeszkednek a tanulók életkori sajátosságaihoz, a szakmai kompetencia szintjéhez, és megfelelő felelősségi fokkal járnak. Ezen körülmények teljesülése javítja a szereplők kapcsolatát, növeli a tanulók motivációját és végső soron a szakma iránti elköteleződést. A projekt hozzájárul a szakképzés kollektív céljának eléréséhez, amely egyértelműen az olyan tanulók képzése, akik a szakmai életpályára lépve nem fejezik be tanulmányaikat a komplex szakmai vizsga utolsó napján. Az az életszemlélet az optimális, amely a minőségtudatos szakképzéssel kapcsolatban értelmezhető, hogy a tanuló az iskolapadból kikerülve tisztes polgárként, a területén jártas szakemberként önmagát fejlesztve járja be a szakmai életútját.